Trust issues?

Wat is waar en wat niet? Het lijkt erop dat deze vraag steeds lastiger te beantwoorden is. Kun je iemand op zijn woord geloven, is er een verborgen agenda of spelen er andere belangen?

Loop je een willekeurige electronicazaak binnen, dan valt het altijd erg op dat bepaalde TV toestellen een stuk beter afgesteld staan dan de anderen. Ook zie je vaak opstellingen prominent geplaatst in de winkel staan, terwijl er verderop in de winkel een vergelijkbaar – of misschien zelfs beter – product te vinden is.

Online reviews van producten moet je ook nog wel eens goed op letten. Soms is het overduidelijk dat een site of een artikel gesponsord wordt en is het meer een reclame dan een review, maar soms is het wat subtieler. Het valt in ieder geval wel erg op als een bepaalde site extreem positief is over een bepaald product, terwijl anderen dat totaal niet zijn.

Dan hebben we ook nog de “traditionele” media. Veel hebben een bepaalde politieke en/of religieuze voorkeur, waardoor het nieuws dat ze brengen toch enigszins gekleurd is. Online doen ze het niet veel beter; door de strijd om als eerste met het laatste nieuws te komen, worden feiten niet altijd even zorgvuldig gecontroleerd. Als die controle überhaupt gebeurt.

Maar heb ik nu trust issues? Nee totaal niet, maar ik geloof gewoon niet alles zomaar wat ik lees en zie. Gewoon gezond verstand gebruiken en je niet blind staren op één enkele bron. Zeker met internet is het erg makkelijk om andere bronnen te vinden en op basis van meerdere bronnen je eigen conclusie te trekken. Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat je zelf gewoon moet nadenken en dat niet door anderen moet laten doen.

Advertenties

Auteur: Patrick Schmitz

Photographer, gamer, guitarist and software engineer.